niedziela, 16 lutego 2014

Styl duński



O stylu skandynawskim było już TU. Dania to w sumie Skandynawia. Ale czy mówiąc styl skandynawski widzimy to samo co mówiąc styl duński?  Ja bynajmniej widzę dwa różne style. 

Dziwnie się jakoś składa, ale styl duński mnie ostatnio "prześladuje". Bynajmniej nie narzekam! :) Nie dość ze na targach we Frankfurcie, to co mi się podobało, okazywało się duńskie to jeszcze niedawno miałam okazję przeprowadzić wywiad z właścicielem BoConcept!!! Już niedługo na blogu :)

Oczywiście nawet styl duński ma swoje odmiany, ale mimo wszystko jest coś szczególnego w stylu duńskim co sprawia, że jest wyjątkowy i niepowtarzalny. Elegancki, wyrafinowany a zarazem bardzo prosty.

Dla mnie styl duński to czystość i jednolitość stylu, kolorów, formy. Ponadczasowość. Minimalizm w ciepłym wydaniu, ze szczególnym naciskiem na wygodę i funkcjonalizm. Brak zbędnych ozdób. No i wszechobecne ikony dizajnu, głównie duńskiego. A Dania ma się czym pochwalić. Czasami nawet nie zdajemy sobie sprawy jak bardzo ma się czym pochwalić! Duński design należy do światowej czołówki już od lat 50. XX wieku. Wystarczy wymienić takie nazwiska jak Arne Jacobsen czy Poul Henningsen.  Mam wrażenie, że Duńczycy bardzo lubią otaczać się dizajnerskimi elementami, zwłaszcza jeżeli pochodzą od  rodzimych projektantów.

W sumie to nie dziwi, wiele bowiem z najbardziej rozpoznawalnych dizajnerskich produktów to właśnie dzieła duńskie :) Poznajecie?








Krzesło Wishbone - Hans J. Wegner
Fotel Egg - Arne Jacobsen 
Lampa PH Artichoke - Poul Henningsen
Małpka - Kay Bojesen
Lampa Bestlite - Gubi
Termos do kawy -  Stelton
Pojemnik VIPP - House of VIPP
Lampa AJ Table - Arne Jacobsen
Krzesło Panton - Verner Panton 



To co również szczególnie, moim zdaniem, wyróżnia styl duński to meble oryginalne lub wzorowane tymi z lat 50 i 60. 


A teraz trochę  inspiracji i wariacji na temat stylu duńskiego:
















zdjęcia ze strony: GUBI


[1]









zdjęcia z katalogu BoConcept


[1]



[1]



Wiedzieliście, ze to są firmy duńskie: BoConcept, BODUM, Rosendahl, Muuto, Koziol, Normann Copenhagen, Fritz Hansen, GUBI, Menu?



Nie zapominajcie, ze wiele więcej zdjęć wnętrz w stylu dońskim znajdziecie na Pinterest TU





Miłej niedzieli!


3 komentarze:

  1. super! bardzo mi się podoba ten styl i inspiracje :)
    krzesła są genialne:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Też bardzo podoba mi się taki styl. Właśnie takich inspiracji zresztą poszukiwałam, ponieważ dopiero co kupiłam mieszkanie tutaj http://pcg.pl/. Jeszcze co prawda się nie wprowadziłam, ale już poszukuję wszelkich pomysłów w jaki sposób mogę urządzić swoje wnętrze.

    OdpowiedzUsuń